Uitvoering in de praktijk – Tandenpoetsrobot – BB

Uitvoering in de praktijk – Tandenpoetsrobot – BB

Uitvoering en reflectie – Tandenpoetsrobot – BB

Groep 8 – de Bangert in Andijk – 10-02-2017 tot 16-02-2017

Aangezien het een best grote en moeilijke opdracht is, had ik de les door tweeën verdeeld. Op 10 februari gaf ik de instructie en mochten de kinderen er mee aan het werk en aanstaande donderdag mogen de kinderen er nog kort aan werken en wordt de les klassikaal afgesloten. De kinderen hebben er deze week ook aangewerkt, want het stond als groepsopdracht in de weektaak.

Voorbereiding:

Voor deze les moest ik de werkbladen en de lesbrieven voor de kinderen uitprinten. Daarnaast had ik een aantal materialen nodig, zodat de kinderen in de werkgroepen alvast konden oefenen met de tandenborstel, tandpasta enz. Ik heb hiervoor 3 tandenborstels gekocht en gelukkig had ik thuis nog heel veel kleine tubetjes tandpasta liggen (die je gratis krijgt bij de tandarts). Deze spullen had ik meegenomen en de werkbladen van te voren uitgeprint.

Lesverloop: ’10-02-2017′

Ik had voor de les een presentatie gemaakt ter ondersteuning van de les. Ik vroeg eerst aan de kinderen wat unplugged betekent. Een leerling wist dit heel goed te verwoorden: “dat is wanneer een apparaat draadloos is”. Vervolgens gingen we voorkennis ophalen over robots. Wat is een robot?  Wat kan een robot? Kan een robot je verstaan? Dit soort vragen gingen allemaal door de hoofdjes van de kinderen. Voorbeelden van antwoorden van leerlingen: “Het is van metaal gemaakt” “Het kan ons mensen vervangen” “Je moet hem programmeren”. Hierna legde ik uit wat de opdracht inhield. De kinderen gingen namelijk een programma maken voor een robot die zijn tanden gaat poetsen. Om dit goed aan te pakken met de leerlingen is de eerste stap om in grote stappen te beschrijven wat een robot eigenlijk allemaal moet doen als hij zijn tanden gaat poetsen.

Dit schreven de leerlingen in het volgende tabel:

Voor stap 2 gingen de leerlingen aan de slag met het werkblad. Voordat ik het werkblad introduceerde had ik nog iets anders bedacht. Ik gebruik Prowise Presenter al wat langer als schoolbordtool en ik wist dat er ook een “app” opzat waarbij je een poppetje moet programmeren (Codewise). Op deze manier liet ik op een interactieve, educatieve en vooral leuke manier zien, dat het belangrijk is dat je elke handeling moet verwoorden en opschrijven. Na deze leuke tool gingen de kinderen aan het werk met het werkblad.

De eerste stap kregen de leerlingen al. Dat was: “rechterhand pak tandpasta”. De kinderen gingen in 5 werkgroepen aan het werk. Er werd veel overlegd. Ook werd er al in verschillende groepjes te tandenpoetsrobot nagedaan, want volgende week zou ik de programma’s van de werkgroepjes gaan uitvoeren. Ik word dan de tandenpoetsrobot en ik neem deze rol dan ook erg serieus. Ik vind het belangrijk dat de kinderen aan het einde van de les hebben begrepen dat als je een robot programmeert dat je te maken hebt met veel handelingen die je moet uitschrijven. Een robot werkt niet hetzelfde als een mens.

16-02-2017 ‘Vervolg van de les’

De leerlingen kregen eerst nog 10 minuten de tijd om hun programma te perfectioneren en vervolgens ging ik de programma’s van de werkgroepjes uitvoeren. Ik was in dit geval de tandenpoetsrobot. 3 van de 5 werkgroepen zijn nu geweest. De andere twee groepen komen nog eens een keer aan de beurt. Het was leuk om te zien dat de kinderen er zelf achter kwamen wanneer zij een fout hadden gemaakt in hun programma. Hieronder volgen een aantal handelingen die ik uitvoerde als robot, maar eigenlijk door de programmeurs niet de bedoeling was:

  • tandpasta in mond uitspugen op de grond
  • inhoud van de tubetandpasta op de tafel
  • tandenborstel te lang onder de kraan
  • tandenborstel in mond, dus hele tandenborstel in mond proppen:P

Het was voor de leerlingen een leerzaam proces waarbij de doelen zijn bereikt. Er zijn veel handelingen/ stappen nodig om een robot goed te laten tandenpoetsen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *