Dick & Carey Model
Stappen Dick & Carey model

Stap 1: bepalen van de leerdoelen
- Bepaal de einddoelen die op het einde van de instructie bereikt moet zijn
- Voer een behoefteanalyse uit; betrek actoren in het proces
Stap 2: Analyse van de instructiesituatie
- Bepaal hoe lerenden uiteindelijk een doel zullen bereiken
- Taakanalyse: Dick en Carey stellen een procedure analyse voor van de stappen en van de vaardigheden die één in de procedure voorkomen
- Informatieverwerkingsanalyse: deze analyse focust op de mentale operaties die de lerende stap voor stap zal uitvoeren (bijv. de opeenvolgende stappen in een berekening, een vertaling, de uitwerking van een tekststructuur).
- Leertakenanalyse: welke zijn de opeenvolgende leertaken die het gevraagde gedrag en de mentale operaties uitlokken?
Stap 3: Bepaal het startgedrag en de kenmerken van de lerende
- Bepaal welke voorkennis en voorwaardelijke procedures de lerende reeds moet beheersen
- Besteed aandacht aan hogere orde denkvaardigheden, persoonlijkheidskenmerken, houdingen en andere relevante kenmerken van de lerenden voor de gegeven leerdoelen.
Stap 4: Expliceer de operationele doelen
- Zet de algemene leerdoelen om in concrete leerdoelen waarin observeerbaar gedrag en afgelijnde kenniscategorieën benadrukt worden.
Stap 5: Werk criterium gebaseerde testen uit
- Deze testen helpen om te bepalen of lerenden de nodige voorkennis beheersen
- De testen kijken verder na of de lerenden stap voor stap de leerdoelen op een gepaste manier beheersen
- Werk een evaluatie uit om de uitgewerkte instructieaanpak op zijn effectiviteit of efficiëntie te bepalen.
- De criteria geven zeer concreet de kwantiteit en kwaliteit van het verwachte gedrag weer.
Stap 6: Bepaal de afzonderlijke instructiestrategieën
- Dit levert een lineaire opbouw op van de opeenvolgende instructiestrategieën die door de instructieverantwoordelijke toegepast worden.
- In deze stap wordt definitief gekozen voor een manier waarop het onderwijs zal geïmplementeerd worden: contactonderwijs, groepswerk, afstandonderwijs, zelfgestuurd leren, online-pakkatten, een combinatie van contactonderwijs en online leren (ook ‘blended learning’ genoemd).
Stap 7: Ontwikkel de leerstof die in de leermaterialen wordt gepresenteerd
- Het eindresultaat bij deze stap is een keuze en uitwerking van de leerstof in één of andere medium.
- De auteurs raden aan om bestaande materialen te hergebruiken en voldoende rekening te houden met implementatiekeuzes voor de instructie uit stap 6.
Stap 8: Formatieve evaluatie
- Het doel van formatieve evaluatie is om informatie te verzamelen als basis voor de revisie en het verder ontwikkelen van de uitgewerkte instructie en leermaterialen.
- De formatieve evaluatie kan gebeuren op basis van interviews met enkele lerenden, een groepsgesprek of veldtest (field trial)
Stap 9: Summatieve evaluatie
- Bepaal de effectiviteit van het volledige instructiepakket
- Deze stap kan klein- of grootschalig opgezet worden en gedurende een korte of lange periode. De keuze is afhankelijk van de verwachte verspreiding van het ontwikkelde instructieontwerp.