Uitvoering in de praktijk – Drijven en zinken – BB

Uitvoering in de praktijk – Drijven en zinken – BB

Uitvoering en reflectie: Drijven en zinken

Groep 8 – de Bangert in Andijk – 02-02-2017

Voorbereiding:

Ik vond dat ik veel voorbereidingen moest treffen voor het slagen van deze les. Ik was gister al naar de Deen gereden om cola blikjes te kopen voor het proefje. Daarnaast moest ik ook genoeg spijkers/schroeven regelen voor het proefje met de bootjes van aluminium folie. Ik had in het begin echt geen idee hoe ik aan zoveel dezelfde soort spijkers en schroeven moest komen. Verschillende grootte spijkers/schroeven is namelijk niet eerlijk, want dat beïnvloed namelijk het gewicht en het aantal spijkers/ schroeven van het bootje. Gelukkig kwam mijn vader (redder in nood) met een grote doos met spijkers aan. Er zaten wel 500 spijkers in! Ik was gered en ik had de voorbereidingen kunnen treffen die thuis al mogelijk waren.

Eenmaal op school moest ik nog de aluminiumfolie knippen op een lengte van 30 cm en 5 bakken water regelen. Dat was ook nog een gedoe, want waar vind je nou 5 lege plastic bakken. Ik heb uiteindelijk maar in het handvaardigheid lokaal een aantal plastic bakken met inhoud leeg gegooid en de bakken daarvan gebruikt (uiteraard ook weer netjes teruggebracht met de inhoud die er inzat). Conclusie: Om een les drijven en zinken tot een goed einde te brengen is de voorbereiding erg belangrijk voor het slagen van een les.

Lesverloop:

De les was heel goed gelukt. Tijdens het proefje met de verschillende soorten cola waren de leerlingen erg betrokken. Ik daagde de kinderen uit door de volgende citaten te zeggen:

  • “Alle blikjes hebben een inhoud van 330 ml”
  • “Hoeveel liter is dat?”
  • “Ook hebben de blikjes allemaal dezelfde vorm en hetzelfde gewicht”

Hierna gingen de leerlingen van groep 8 voorspellen wat er zou gebeuren wanneer ik een blikje cola regular, cola light, cola zero en de cola life in het water zou leggen. Hieronder volgen een aantal voorbeelden en waarom ze dit dachten:

Het was heel mooi om te zien dat alle kinderen wel iets anders dachten wat er met de verschillende cola zou gebeuren. Tijdens de uitvoering waren de leerlingen ook erg enthousiast of ze het juist hadden voorspeld en keken ook verbaasd wanneer het blikje dreef en wanneer hij zonk. Op dit moment kwam ik er ook achter dat de kinderen het begrip zweven nog niet duidelijk begrepen. Hier kwam ik aan het einde van de les op terug.

Een leuk citaat van een leerling: “Alle blikjes zinken, want ze zijn allemaal even zwaar en de inhoud is ook hetzelfde.”

De uiteindelijke antwoord was: Suiker is zwaarder als water. In Coca cola regular zit best veel suiker, dus dit blikje zinkt. De Coca cola light en zero bevatten zoetstoffen. Zoetstoffen zijn lichter als water, dus deze blikjes zullen blijven drijven. De Coca cola Life is een ander verhaal. In dit blikje zit 45% minder suiker. Dit wordt opgevuld door zoetstof. De overhand is nog steeds suiker, dus het blikje zinkt naar de bodem.

De Coca Cola Life had ik er extra bij gedaan om groep 8 meer uitdaging te geven en dat lukte!

Na de coca cola experience liet ik een bootje in de bak met water zien en een muntje. De leerlingen moesten overleggen waarom het muntje naar de bodem ging en het bootje bleef drijven.

De kinderen hadden al gauw door dat het met oppervlakte te maken had, gewicht van het materiaal en de omvang van het materiaal. Door hierover in het groepje na te denken, konden de leerlingen beginnen met de “beste bootje” wedstrijd. 5 werkgroepen kregen ieder een waterbak, stukje aluminium folie en zoveel spijkers als ze nodig hadden. Ik legde kort de opdracht uit en de kinderen begonnen meteen met ontwerpen – uitvoeren – uitproberen. Ze hadden er zin, dus de introductie was een succes!

Na 10-15 minuten ruimden we de materialen en waterbakken op en gingen we de les evalueren. De punten die werden besproken waren: hoeveel spijkers kon erop het bootje, het ontwerp en wat maakt een bootje nou belangrijk om zoveel mogelijk gewicht te kunnen houden.

Ik had vandaag geen digibord :(. Dat was heel jammer, want ik kon op deze manier geen video’s laten zien over drijven en zinken. Ik heb wel geprobeerd de verdieping in te gaan door het volgende te tekenen op een A3.

Kort nog een aantal puntjes van de les:

  • Beginsituatie was moeilijk in te schatten
  • Werkblad aangepast aan niveau van de kinderen in groep 8
  • Het werd visueel, omdat er echte blikjes werd gebruikt.
  • Voorspellingen vooraf
  • Geen antwoord is fout, ik ben juist benieuwd naar je denkgedachten
  • Pas na het voorspellen en brainstormen het antwoord geven.
  • Geen Cola Classic kopen, want die blijft drijven! Er zit namelijk geen cafeïne in.
  • Denken in oplossingen voor als er iets op je pad komt wat je niet had verwacht. In dit geval had ik geen digibord.

De begrippen die langs kwamen die betrekking hebben met toekomst gericht onderwijs:

  • Probleem oplossen
  • Creatief denken
  • Communiceren
  • Samenwerken

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *